TAIWAN ANNUAL Contemporary Art Exhibition, Taipei, Taiwan, 2019
31.08-08.09.2019 Artworks: WIND DEVILS and LIFEFORMS series In 2014, Russia was suspected of involvement in the military conflict in eastern Ukraine and annexed Crimea. In early 2015, I started experimenting with a 3d pen. This was directly related to the collapse of the ruble exchange rate and the murder of Boris Nemtsov. I could not afford to spend money working with large forms, and my general condition could be characterized as "Well, I'm fucked." It all started with the airport of Donetsk named after Russian composer Sergei Prokofiev which I drew with a 3D pen. At first it was hard because there was too much to do ahead. I found stacks of used A3 paper in the basement under my old studio. I wasn't worried about messing it up. I painted This paper with Chinese ink (sometimes up to 40-50 sheets in one go) to enter the drawing state and continue so already with a 3D pen. In the process of almost automatic drawing appeared male figures, deformable life, crushed planes, strange axes, arrows and tanks. In the summer of 2017, two and a half years later, I finished the airport, which was all about death and destruction. In the fall of 2017 I decided to try to pick up a 3D pen again. I wanted to start a new genesis. I sat and drew every day to keep up the rhythm and not go crazy. Now, in 2019, I, like many other people in Russia, have to work more and more because of the crisis caused by our country's foreign policy. The war in the East of Ukraine continues. Crimea remains under Russian control. I take 3D pen and brush only occasionally to remember that I am an artist. Even so, the series that emerged from the experiments of 2015 and 2017 are still living and evolving. В 2014 Россия была заподозрена в участии в военном конфликте на Востоке Украины и аннексировала Крым. В начале 2015 я начал экспериментировать с 3d ручкой. Это было напрямую связано с обвалом курса рубля и убийством оппозиционного политика Бориса Немцова, который обещал обнародовать доказательства присутствия российской армии на территории Украины. Я не мог позволить себе тратить средства для работы с большими формами, а общее состояние характеризовалось «все, пиздец». Все началось с аэропорта Донецка им Сергея Прокофьева который я рисовал 3d ручкой. Поначалу было тяжело потому, что впереди предстояло сделать слишком много. В подвале под моей старой мастерской я нашел стопки использованной бумаги А3. Можно было не заботиться о том, чтобы испортить ее. Эту бумагу я разрисовывал китайской тушью (иногда до 40-50 листов за один заход) чтобы войти в рисовальное состояние и продолжить так уже с 3d ручкой. В процессе практически автоматического рисунка появлялись мужские фигуры, деформируемые жизнью, сокрушенные самолеты, странные топоры, стрелы и танчики.Так началась техническая серия графики. Летом 2017, через 2,5 года я закончил аэропорт, который весь целиком был про смерть и разрушение. Осенью 2017 я решил попробовать снова взять в руки 3d ручку. Мне захотелось начать новый генезис. Я сидел и рисовал каждый день чтобы поддерживать ритм и не сойти с ума. Сейчас, в 2019 мне как и многим другим жителям России приходится работать все больше и больше из-за кризиса, причиной которому стала внешняя политика нашей страны. Война на Востоке Украины продолжается. Крым остается под контролем России. 3d ручку и кисть я беру лишь иногда, чтобы помнить, что я художник. Несмотря на это серии, вышедшие из экспериментов 2015 и 2017 живут и эволюционируют. |